• Liczba wyświetleń zdjęć 2146035
  • Liczba zdjęć 9286

Nowy dworzec Kraków Główny

Nowy i stary dworzec Kraków Główny

Można by rzec - no w końcu się doczekaliśmy. To już ostatni element układanki znanej jako Krakowskie Centrum Komunikacyjne. Wszystko zaczęło się od uchwały Rady Narodowej z 1968 roku w której postanowiono o realizacji Centrum Komunikacyjnego Krakowa. W założeniach chodziło o generalną przebudowę szeroko pojętych okolic dworca kolejowego, układu drogowego, tramwajowego, a także samego układu torowego stacji. Do roku 1980 planowano ukończenie budowy tunelu dla samochodów i tramwaju (z początku planowano tunel metra) pod dworcem głównym. W połowie lat siedemdziesiątych rozpoczęto prace ziemne, ale posuwały się bardzo powoli do przodu, także na początku lat osiemdziesiątych prace budowlane praktycznie ustały. Wybudowano tylko kilkadziesiąt metrów tunelu. Pod koniec lat 80-tych prace wznowiono, budując perony IV i V, kolejno przebudowując perony I - III, likwidując peron 1a i grupę postojową w okolicach ulicy Pawiej. Lata dziewięćdziesiąte to początki prac nad projektem "Nowe Miasto", który zakładał całkowitą zmianę wizji architektonicznej południowej strony zabudowań dworca głównego, a mianowicie budowę galerii handlowych, kin, hoteli i oczywiście dokończenie budowy centrum komunikacyjnego z dworcem podziemnym połączonym z tunelem tramwajowym i nowym dworcem autobusowym. Wizja "Nowego Miasta" firmy Thisman Speyer Properties skończyła się tylko na planach. Zamiast "Nowego Miasta" powstało coś zgoła innego. Długo można by pisać o całej tej inwestycji. Warto wspomnieć, że w jej trakcie powstała Galeria Krakowska, zburzono bar "Smok", mieszczący się naprzeciwko niego dworzec autobusowy PKS i wiele budynków kolejowych m.in. pralnię, pogotowie (tak - kolej miała nawet swoje karetki), całkowicie przebudowano ulicę Pawią. Jednak mimo upływu lat i wielu przeciwności w sobotę 15 lutego 2014 roku nowy podziemny dworzec kolejowy (pierwszy w Polsce dworzec ulokowany pod układem torowym stacji) został przekazany do użytkowania pasażerom. Nowy dworzec to przestronne i jasne hale kasowe i poczekalnie, a także pasaż handlowy i gastronomiczny. Częścią składową nowego podziemnego dworca jest dawny tunel "Antresola". Znalazło się też miejsce dla "Globusa", rzeźby, która stała na placu (palarni) w miejscu gdzie obecnie jest wejście do nowego dworca od strony południowej (galerii krakowskiej). Co zaś się dotyczy starej, zabytkowej części dworca głównego i co tam powstanie - kino, teatr, galeria sztuki czy kolejny pasaż handlowy? Poczekamy, zobaczymy.

Wybrane zdjęcia z galerii

  • EN71-005
  • Data: 2016-07-25
  • Miejsce: Kraków Płaszów
  • Pociąg nr: R33053
  • TKh49-1
  • Data: 2005-09-17
  • Miejsce: Chabówka
  • Ls40-4122
  • Data: 2005-11-08
  • Miejsce: Pyskowice
  • EN63A-019
  • Data: 2015-03-21
  • Miejsce: Kokotów
  • Pociąg nr: 39322
  • EU07-078
  • Data: 2005-11-26
  • Miejsce: Kraków Płaszów
  • EN94-23
  • Data: 2013-11-19
  • Miejsce: Grodzisk Mazowiecki
  • Pociąg nr: WKD125

Free Joomla! template by L.THEME